Markedsføring dreier seg om å bli synlig overfor relevante målgrupper. Det er det viktig å huske på når man skal velge i den uendelige jungelen av profileringsmateriell. Profilering er jo ikke reklame. Reklame er til å fremme salget av et bestemt produkt eller en tjeneste. Profilering går mer ut på å gjøre målgruppen kjent med leverandøren av produktene – med det man kan kalle merkevaren – og de verdier leverandøren ønsker å bli forbundet med. Når man for eksempel har restriksjoner med hensyn til reklame rettet mot barn, så stiller det seg annerledes når det gjelder profilering rettet mot barn.

Profilering mot målgruppen barn

Å sette sitt navn og logo på en vannflaske som deles ut til de barna som deltar på Norway Cup er for eksempel helt i sin orden. Og nettopp vannflasken kan være det perfekte produkt når man vil profilere seg overfor barn og da spesielt barn med interesse for sport og idrett. Vannflasken oppfattes som et positivt hjelpemiddel der og da mens turneringen pågår og det vil også være naturlig å ta den med seg hjem når det hele er over for å bruke den på trening hjemme. At gjenstanden i seg selv oppfattes som positivt kan lett smitte over på den merkevaren som figurerer på den om det så er Swix, Solo eller Donald Duck.

Som et utgangspunkt bør man velge seg profileringsprodukter som målgruppen vil finne nyttige. Produkter som bare går rett i søppelbøtta har ingen verdi for andre enn de som har solgt den. Og heller ikke for disse i det lange løpet for har man kjøpt produkter som ikke gir ønsket effekt så kommer man ikke tilbake til den leverandøren igjen. En god leverandør av profileringsprodukter gjør en skikkelig analyse sammen med kunden for å kartlegge hvilke produkter som vil gi best value for money.